Weet je nog toen je nog keek op een weblog waarop een fashionista blogde? En dat Monica Geuze nog de belangrijkste Nederlandse vlogster was? De term fashionista is al jaren uit, influencer is in.
Maar hoe dat komt is op het eerste gezicht niet heel duidelijk. Natuurlijk, de term fashionista heeft een minder groot bereik. Het gaat dan alleen om fashion, mode. Een influencer hoeft niet per se iets met mode te doen, die kan bijvoorbeeld ook iets met food, travel, sport of games doen. Het is echter de vraag of dit de oorzaak is dat de fashionista uit is en de influencer in.
Ik wil met jullie een laag dieper gaan. Toen er in, pak ‘m beet, 2013 en 2014 nog veel werd geblogd stond Instagram nog in de kinderschoenen. De Rich Kids of Instagram waren de eerste soort van influencers. Dit zijn vooral kinderen van hele rijke Amerikanen. Eigenlijk voor het grote publiek iets te onbereikbaar. Zij wilden graag hun rijke leventjes tonen, maar dat spreekt Jaimy die in Rotterdam woont, in 5 HAVO zit en een bijbaantje heeft bij Kruidvat niet aan.
Veel beginnende bloggers maakten toen (rond 2015) de overstap van weblogs naar Instragam. Dat was vanwege de doodeenvoudige reden dat hun vrienden dat ook deden. Instragram werd steeds populairder. Veel mooie jonge vrouwen én mannen zagen in dat er met Instragram ook geld valt te verdienen. Personen die in hun eigen vriendenkring al een beetje populair waren konden zo met honderden, duizenden en daarna tienduizenden volgers doorgroeien naar een meer beroemde persoonlijkheid.
De influencers van nu staan dichter bij jongeren en studenten. Ze zouden ook het populaire klasgenootje van Jaimy uit 5 HAVO kunnen zijn. En doordat de influencers nu dichterbij de “normale” jongeren en studenten staan komt er nog een ander voordeel om de hoek kijken. Money. Het is nu makkelijker om producten aan de man, of vrouw, te slepen.
Immers spreekt het meer aan, marketingtechnisch natuurlijk superhandig!